Minčių harmonija

Kad miegas būtų saldus

http://www.vlmedicina.lt, 2013-12-09

Miegas – viena turtingiausių ir plačiausių temų moksliniuose ar medicininiuose leidiniuose. Kodėl mums miego reikia, kodėl kartais sunku užmigti, kaip miego kokybė ir kiekybė veikia mūsų gyvenimą? Ir taip toliau. Šįkart, apibendrinę naujausią informaciją, pasigilinsime į du klausimus – kiek miego iš tiesų reikia suaugusiam žmogui ir kodėl bei kaip miego pozos atsiliepia mūsų sveikatai.

Aukso vidurys

Yra žmonių, kurie tvirtina, jog jiems puikiausiai užtenka kelių valandų miego per naktį tam, kad jaustųsi žvalūs, pailsėję, atliktų protines ar fizines užduotis dieną. Visgi ne vienas tyrimas įrodė, kad mažiau nei septynios valandos miego yra susijusios ne tik su prastesne protinės ar fizinės veiklos kokybe, bet ir su įvairiomis ligomis bei trumpesne gyvenimo trukme. Įdomiausia, kad tokį pat neigiamą poveikį turi ir per ilgai trunkantis miegas. Vienos naujausių studijų, atliktos Kalifornijos miego centre, įrodė, jog ilgiausiai gyvena tie žmonės, kurie vidutiniškai miega 6,5-7,5 valandos. Trumpiau gyvena miegantys mažiau nei 6,5 ar miegantys per ilgai. Beje, terminas „per ilgai“ taikomas 8 valandas ir ilgiau trunkančiam miegui. Priešingai nei manyta seniau, 8,5 valandos miego sveikatai gali turėti daugiau neigiamos įtakos nei 5 valandų trukmės miegas.

Kita vertus, nustatyti idealią miego trukmę, tinkančią kiekvienam planetos žmogui, būtų per daug sudėtinga. Todėl, kad miego trukmė yra labai individuali. Ji priklauso ne tik nuo žmogaus gyvenimo būdo, įpročių, amžiaus, bet, pasirodo, yra nulemta ir genetiškai, paveldima. Štai, pavyzdžiui, rastas retas genas, kurį turi tik 3 proc. populiacijos. Šiems 3 proc., tiesą sakant, labai pasisekė – jiems pakanka net mažiau nei šešių valandų miego. Visi kiti likę 97 proc. žmonių daugiau ar mažiau turėtų vadovautis minėtomis gairėmis.

Miego fazės

Tokios gairės atsirado visai neatsitiktinai. Miegas – gana sudėtingas procesas, sudarytas iš penkių fazių. Kiekviena šių fazių trunka tam tikrą laiką (priklauso nuo individualių faktorių). Dažniausiai – nuo 90 iki 110 minučių suaugusiam žmogui. Skirstant į stambesnes dalis, pagrindinės miego fazės yra šios: REM (angl. Rapid Eye Movement, arba greitų akių judesių fazė) ir ne-REM fazė. REM dar vadinama neramaus miego, arba sapnų, faze. Ne-REM fazė skirstoma į keturias dalis. Kiekviena šių dalių skiriasi savo trukme, miego gilumu, fiziologiniais pokyčiais mūsų organizme. REM fazėje mes sapnuojame ir mūsų kūnas yra labiausiai atsipalaidavęs. Beje, terminas „greitų akių judesių fazė“ nėra iš piršto laužtas. Šioje fazėje mūsų akys po užmerktais vokais labai greitai ir padrikai juda.

Puslapiai: 1