Sveika mityba

Cholesterolio pavojus: ko reikėtų valgyti mažiau?

Vaida Kurpienė, http://www.suliekniek.lt, 2013-03-20

Panašu, kad cepelinų su spirgučiais poreikis lietuviams perduodamas iš kartos į kartą. Mes, mūsų tėvai ir seneliai – visi mėgstame sočiai pavalgyti. Skirtumas tas, kad mūsų protėviams teko sunkiai dirbti laukuose, o dabar daug vyrų dirba sėdimus darbus biuruose ir visur keliaujame automobiliu. Kūnas nebesuspėja sunaudoti visų gaunamų medžiagų, taigi susiduriame su antsvoriu ir, dažnai, padidėjusiu cholesteroliu.

Kodėl? Į šį ir kitus su sveikata susijusius klausimus atsakys sveikos mitybos specialistė, „Sulieknėk sveikai“ vadovė Vaida Kurpienė.

Dar ne visi žinome, kas tas cholesterolis?

Tai riebi, į vašką panaši medžiaga, gaminama kepenyse ir randama kiekvienoje gyvoje mūsų organizmo ląstelėje. Dažniausiai, išgirdę žodį cholesterolis, mes manome, kad tai labai blogai ir kuo cholesterolio lygis mažesnis – tuo geriau. Iki tam tikros ribos tai nėra tiesa. Cholesterolis būtinas mūsų gyvybinėms funkcijoms: smegenų ląstelėms, vitamino D gamybai, tulžies rūgščiai gaminti ir pan. Be to, jis yra dviejų rūšių: „geras“ ir „blogas“, ir atlieka skirtingas funkcijas organizme.

Kokie skirtumai tarp „gerojo“ ir „blogojo“?

„Blogasis“ cholesterolis – tai mažo tankio lipoproteinai (MTL). Jo funkcija yra iš gamybos vietos - kepenų ir žarnyno gleivinės - cholesterolį pernešti į periferinius audinius ir kraujagysles. „Gerasis“ cholesterolis – tai didelio tankio lipoproteinai (DTL). Jo užduotis yra neleisti cholesteroliui kauptis arterijų sienelėse. Labai svarbus ne tik bendras lygis (iki 5,2), bet ir santykis tarp MTL ir DTL cholesterolio. Žalą daro ir „gerojo“ cholesterolio sumažėjimas, ir „blogojo“ padidėjimas, ir apskritai per didelis bendras cholesterolio lygis.

Puslapiai: 1