Sveika mityba

Riebalai, baltymai ir angliavandeniai. Kaip turėtume derinti tai, ką valgome?

Pajudėk.LT, 2013-02-20

Su maistu mes kasdien gauname būtinų organizmui medžiagų: riebalų, angliavandenių, baltymų, vitaminų, mikroelementų, skaidulinių medžiagų. Netinkama mityba trikdo šių medžiagų santykį: širdžiai ir kraujagyslėms kenkia per gausus riebalų, lengvai pasisavinamų angliavandenių, druskos ir per mažas skaidulinių medžiagų, vitaminų, kalio, magnio kiekis.

Daugelis mokslininkų rekomenduoja, kad kalorijų dalis, gaunama su riebalais, neviršytų 30 proc., baltymų – 15 proc., angliavandenių – 55 proc. Taikant gerai suderintą dietą, kurioje riebalų energetinė vertė neviršija 30 proc., galima sumažinti kūno masę. Sumažinus kūno masę (riebalinę) vos 5 proc., sumažėja rizika sirgti hipertenzija, hiperlipidemija, cukriniu diabetu ir kitomis ligomis. Ir atvirkščiai, padidinus raciono riebalų kiekį padidėja maistinių riebalų kaupimo galimybė riebaliniame audinyje (1). Maisto sudėtis atlieka svarbų vaidmenį sudarant visą gaunamos energijos kiekį (2). Esant normalioms fiziologinėms sąlygoms angliavandeniai, baltymai ir alkoholis paprastai lengvai kūno riebalais nevirsta (1).

Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja, kad suaugusiems (nuo 19 metų amžiaus) iš riebalų gaunama energija turi sudaryti 15 proc. paros maistinio davinio energetinės vertės. Reprodukcinio amžiaus moterų energija, gaunama iš riebalų, turėtų sudaryti mažiausiai 20 proc. paros davinio energetinės vertės. Moksliniai tyrimai rodo, kad papildomą energijos kiekį svarbiau gauti vartojant daugiau angliavandenių, nei valgant daugiau riebalų ar baltymų.

Puslapiai: 1